31 Mayıs 2010 Pazartesi

Grafik Tasarım Terimleri

Grafik: Harfleri, sözcükleri, tümceleri, fotoğrafları, biçimleri, renkleri kağıt üzerinde bir zevk ve oranla yerleştirme ve bu yerleştimede yenilik ve çekicilik oluşturma sanatına grafik denir. Eski Yunancadaki "Grapnein" (yazmak) kelimesinden dilimize geçmiştir.

Tasarım: Planlamaya dayalı belirli bir amaç gözeten yaratıcı bir eylemdir.

Grafik Tasarım: Okunan izlenen görüntülerin tasarımı şeklinde tanımlanır. Grafik tasarımda görsel unsurlar kenar çizgileri ile aynı yönde yerleştirildiklerinde düzenli ve durağan, karşıt yönde yerleştirildiklerinde dinamik ve enerjik bir yapı oluştururlar.

İletişim: Gönderici ve alıcı olarak adlandırılan iki insan ya da insan grubu arasında gerçekleşen bir duygu, düşünce, davranış ve bilgi alış verişidir.

Grafik İletişim: Görüntülerden oluşan bilgilerin değiş-tokuşu olarak tanımlanır. Yazılar, resimler ve fotoğraflar başlıca grafik iletişim araçlarıdır. Bir mesajın açık, ekonomik ve estetik yollarla üretilmesi, grafik iletişimin başlıca amacıdır. Grafik iletişimin ekonomik olması demek, mümkün olan en az sayıda görsel imgenin, mümkün olan en yüksek sayıda bilgiyi aktarabilmesi demektir. Örnek: Erkek/kadın tuvaletlerini ya da giriş çıkışı grafik imgelerden anlarız.

Grafik Tasarımın Öğeleri: Çizgi , ton, renk, doku, biçim, ölçü, yön olarak ifade edilebilir. / Çizgiler karakterlerine göre ve konumlarına bağlaı olarak bazı mesajlarda iletirler. Örneğin; yatay çizgi durgunluk, dikey çizgi saygınlık, diyagonal çizgi canlılık, kıvrımlı çizgi zerafet ifadesi verir./ Tonlar genellikle görsel imgenin yarımton reprodüksiyon tekniği ile tramlanması yoluyla elde edilir. Ton ve çizgi tasarımda kontrastlığı oluşturan elemanlardır. / Renk, bir tasarımı meydana getiren yapı taşlarından biridir. Renkler, izleyen üzerinde değişik etkiler uyandırırlar. Bunların bir bölümü kişisel, bir bölümü ise genllenebilir duygulardır. Örneğin; sıcak renklerin uyarıcı, soğuk renklerin ise gevşetici, dinlendirici olması renklerin genellenebilir etkileri olarak değerlendirilebilir. / Doku, bir yüzey üzerinde tekrarlara dayalı biçimsel bir düzen olarak adlandırılabilir. Örneğin zeminde kullanılan bir ahşap, mermer vb.dokusu. / Bir grafik tasarım ürünü, farklı ölçülerdeki görsel unsurların bir araya gelmesiyle oluşur. / Bir tasarım yüzeyi üzerinde bulunan çizgisel, tipografik ve görsel unsurların yönü önemlidir. Örneğin: Bir gazete haberinde yer alan insan fotoğrafi ilgili habere doğru bakmalıdır.

Mesaj: Bir kimseye verilen, gönderilen iletilen bilgi, haber.

Hedef Kitle: Ilgi alanları ve özellikleri ayrıntılı bir biçimde tanımlanmış bir kitledir. Bir kişi ya da kurumun davranışlarından, kararlarından, uygulamalarından dolaylı ya da dolaysız olarak etkilenen grup olarak ifade edilebilir.

Sanat Yönetmeni: Reklam ajanslarında metin yazarı, fotoğrafçı, uygulamacı grafiker, müşteri temsilcisi vb. elemanlarla çalışan, etkili reklam üretimi ve tasarımından sorumlu kimse.

Grafiker: Görsel sanatlar alanındaki ressam, heykeltraş gibi meslek mensuplarından biri olan grafikerler, basılması istenen materyali estetik kurallar çerçevesinde baskı için düzenleyen; yazıları ve görsel unsurları işin niteliğine uygun bir grafik dili kullanarak çekici hale getiren ve bu yolla etkili iletişim ortamı yaratan sanatçılardır. Günümüzde grafikerlerin sanat bilgisi ve el becerisi yanında, psikoloji ve iletişim bilimleri ile de yakından ilgilenmesi gerekmektedir.

Gün geçtikçe matbaalarda, reklam bürolarında, yayınevlerinde grafikerler daha önem kazanmışlardır. Grafikerlik önemli bir sanat dalı haline gelmiştir. Dünyada ve ülkemizde; güzel sanatlar bölümlerinde grafik anasanat dalları açılmıştır. Günümüzde kartvizitten günlük bir gazete sayfasına kadar, baskıya girecek her ürün bir grafikerin oluşturacağı taslaktan geçmelidir.

Eskiz (Taslak): Çeşitli unsurların sayfa üzerinde nasıl yerleştirileceğini gösteren karakalem ya da kör yazı ve resimlerle oluşturulmuş taslak çalışmaları. Taslaklar, fikir taslakları ve geliştirilmiş taslaklar olarak iki aşamada ele alınabilirler. Fikir taslakları, basılacak ürünle ilgili olarak otobüste, evde, parkta ya da herhangi bir yerde üretilmiş kabataslaklara verilen addır. Geliştirilmiş taslaklar ise, fikir taslakları içinden seçilen birkaç örneğin, işin gerçek ebatlarında bilgisayar ortamında gerçek baskı materyalleri ile ya da uygun bir baskı altı malzemesi üzerine ışıklı masalarda kör yazı ve resimlerle oluşturulmuş taslaklardır. Bu taslaklarda kullanılacak yazı karakteri ve puntosu, varsa fotoğrafın yeri ve büyüklüğü, zemin rengi vb. unsurlar basılacakmış gibi düzenlenir ve müşteriye sunulur.

Mizanpaj: (Düzenleme) Grafik öğelerininbelirli bir çerçeve içinde dengeli olarak yerleştirilmesi. Bir çeşit taslak. Sayfa düzenlemesi, sayfa planı. (La mise en page)

Pikaj: Grafik için hazırlanmış; resim, yazı, amblem ve fotoğrafların, milimetrik kağıt ya da resim kağıdı üzerine, gönyeli bir şekilde kesilerek yapıştırılması. Bu işlem bilgisayarların basım dünyasına girmesinden önce yapılırdı. 1990’lı yıllara kadar pek çok matbaa ve yayınevi pikajörleri çalıştırırdı. Günümüzde pikaj işlemi yapılmamaktadır.

İllüstrasyon: Başlık, slogan ya da metin gibi sözel unsurlardan çok görsel unsurların ağırlıkta olduğu; görsel anlatım öğelerinin etkin kullanıldığı grafik tasarım unsurlarının bütünü.

Slogan: Genellikle hafızada kalıcılık için ise ideali 2-3 kelimeden oluşmasıdır.

Amblem: tek satırdan oluşan, bir ürün, hizmet ya da fikri tanıtmak amacıyla yazılmış çarpıcı metinlerdir. Sloganlarda sözcük sayısı 5-6"yı geçmemelidir. Özellikle afiş tasarımında, vurgulama ve Ürün ya da hizmet üreten kuruluşlara kimlik kazandıran sözcük özelliği göstermeyen soyut ya da nesnel görüntülerle ya da harflerle oluşturulan simgelerdir.

Logo: İki ya da daha fazla tipografik karakterin sözcük halinde okunacak biçimde bir araya getirilmesiyle oluşturulan ve bir ürün, kuruluş ya da hizmeti tanıtan marka ya da amblem özelliği taşıyan simgeler.

Simgesel İşaret: Ürün, hizmet, düşünce ya da nesneyi simgeleyen işaretler. Trafik işaretleri, ulaşım, hastane, sigara içilmez levhaları, bayrak ve flamalar simgesel işaretlere örnektir.

Ticari Marka: Bir ürünün benzer ürünlerden ayrılmasını sağlamak amacıyla üreticiler tarafından kullanılan tanımlayıcı simgelerdir.

Format: Biçimin, ölçümün ya da bir yayının görünüşü için kullanılan genel bir terim.

Perspektif: Cisimleri, bir yüzey üzerine görüldükleri gibi çizme tekniği.

Orijinal: Baskı yoluyla çoğaltılmak üzere scannerda taranarak film çıkışa hazırlanan ya da reprodüksiyon atölyesinde filmi çekilen tire veya yarıton resim.

Degrade: Siyahtan beyaza giden tram; koyu renkten açık renge ya da bir renkten başka bir renge geçiş işlemi. Daha çok değişik zemin denemelerinde tercih edilir.

Kurum Kimliği: Bir kurumun ya da şirketin kartvizit, yazışma, iş gazetesi gibi kağıt baskı dökümanlarında sürekli aynı stili kullanmasıyla oluşan ve diğer şirketlerden ayrılmasını sağlayan imaj. Tutarlı olmak için bütün dökümanlarda aynı yazı tipi, stili, harf ve satır arası boşlukları aynı tür boşluklar kullanılır. Bu parçalar bütün yayınlarda aynı yerlerde olur.

Kurum Kimliği Dosyası: Bir kurumun imajını güçlendirmek için hazırlanan ve sürekli kullanılacak basılı evraklara (logo, amblem, fatura, irsaliye, makbuz, zarf, antetli kağıt, kartvizit gibi) ilişkin örneklerin bulunduğu dosya.

Broşür: Tanıtım amacı taşıyan renkli veya tek renk olarak hazırlanan kitapçık ya da tek, iki, üç ya da akordeon kırımlı föy

Afiş: Kağıdın yalnız bir yüzüne siyah/beyaz veya renkli olarak basılıp duvarlara asılan bir çeşit duyuru. Afişler hedef kitle ile buluştukları çevreye bağlı olarak iç ve dış mekan afişleri olarak ikiye ayrılır. Dış mekan afişleri, büyük boyutları ile duvar yüzeylerinde ilan panolarında hedef kitleyle karşılaşırlar. İzlenme süreleri kısadır. İç mekan afişleri, salonlara, lobilere ve koridorlara asılır. Bu nedenle de uzun süre izlenme şansına sahiptirler. İzlenme süresini dikkate almak gerek.

Bilboard: 70x100 boyutunda en az 4, en çok 10 parçadan oluşan ve daha çok açık havada hedef kitle ile buluşan büyük boy afiş.

El İlanı: Bir ürün ya da hizmeti duyurmak, tanıtmak amacıyla çok sayıda bastırılıp dağıtılan genellikle 1/2 ya da 1/4 A4 boyutundaki basılı materyal.

Ambalaj: Bir ürünü dış etkilerden korumak, tanıtmak, ürünle ilgili imaj yaratmak ve kullanıcıyı bilgilendirmek amacıyla kağıt, karton, cam, plastik, teneke, kumaş, ahşap, strafor vb. malzemelerden yapılan ürün tamamlayıcısı.

Prospektüs: Bir ilacın kullanımına ilişkin bilgileri içeren ve ilacın karton ambalajı içinde sunulan basılı materyal.

Recto: Bir açık kitabın süreli yayın ya da benzerlerinin sağ taraf sayfası. Sayfa 1, sürekli olarak recto üzerindedir ve rectolar sürekli tek sayfa sayısını taşır.

Verso: Bir kitabın sol taraftaki sayfası.

Diapozitif: Saydam, slayt. Görüntünün film üzerinde net olarak göründüğü bir fotoğraf türü olup, matbaacılıkta görüntü kalitesi açısından tercih edilen orijinaldir.

Opak: Işık geçirmeyen ve saydam olmayan, ışığı yansıtan. Fotoğrafçılıkta karta basılmış fotoğraflar opak olarak adlandırılır.

Animasyon: Hareketsiz resimleri canlandırma, çizgi fim tekniği.

Cilt payı: Basılı alanla, sayfanın ciltlenecek kenarı arasındaki iç marj.

Donuk sayfa: Sayfa düzeninde tek düze görünen, hareketsiz sayfa. Örneğin; roman, hikaye sayfaları.

Doyma: Bir renk şiddetinin ölçüsü. Örneğin pembe kırmızıdan, gökyüzü mavisi lacivertten daha az doymuştur.

İsim Plakası: Yayının başlığının konulduğu grafiksel özelliklerle desteklenen bölge (isim plakası genellikle bir arka plan, yatay çizgiler, bir alt başlık ve bir açıklama satırı içerir. Yönetici listesiyle (künye) karıştırılmamalıdır.)

Künye: Bir yayının adı, adresi, sahibi, yöneticisi, telefonu, e-mail v.b bilgileri içeren bölüm.

Piktogram: Nesnelerin stilize edilmiş siluetlerindendir. Kolay algılanır, çabuk öğrenilirler. Mektup, telefon işareti, sigara içilmez v.b işaretler.

Düz Anlam: Bir sözcük işaret ya da imgenin doğrudan anlamıdır. Örneğin sarı renk dolgulu bir daire, sarı renkli bir dairedir.

Yan Anlam: Anlamın ikinci aşamasıdır. Yan anlam ancak düz anlamın bulunduğu bir yerde değer kazanır, etkili olur ya da önerilir. Örneğin, sarı renk dolgulu bir daire görünümü bir güneş olarak algılanabilir.

Görsel Malzeme: Basılacak her türlü malzeme görsel malzeme olarak adlandırılır. Örnek olarak fotoğraf, slayt, resim ve yazı verilebilir.

Simetri: 1- Tasarımda iyi orantılanmış ve dengelenmiş parçaların oluşturduğu genel yapı 2- Hayali bir çizgi ya da düzlemde ayrılmış iki yönlü biçim benzerliği. Örnek insan vücudu, dergi ve kitap sayfaları.

Asimetri: Tasarımda, simetrinin tersine orantısızlığa dayalı parçalardan oluşan yapı. Modernist akımlar asimetriyi birbirine benzemeyen ya da eşdeğer olmayan görsel unsurlar arasında dinamik bir denge ya da düzen sağlayan bir kavram olarak ele alıp kullanmışlardır. Asimetrik denge, birbirine benzemeyen ya da eşdeğer olmayan görsel unsurlar arasında dinamik bir denge ya da düzen sağlayan bir kavram olarak ele alınmaktadır. Asimetride büyük yazı küçük yazıyı, büyük görsel öğe küçük görsel öğeyi ezer ancak sayfada yinede bütünlük hakimdir.

Sızma: Tasarımda basılı alanın bir kısmının örneğin fotoğrafın sayfanın dışına taşması

Silme: Baskı tasaramında görsel malzemenin sayfa kenarlarında hiç boşluk kalmayacak şekilde sayfanın tamamına yerleştirilmesi.

Siluet: Arka plandan soyutlanmış bir görüntü veya bir fotoğrafta bir anahtar öğeyi soyutlama amacıyla arka planın kaldırılması.

Görsel Hiyeraşi: Tasarım içinde vurgulanmak istenen mesaja göre görsel unsurların ölçümlenmesi anlamına gelir. Kimi tasarımlarda fotoğraf öne çıkarken, kimisinde de tipografik unsurlar, kimisinde renk, hatta bazılarında tasarım yüzeyindeki beyaz boşluköne çıkabilir.

Forma: Kağıt tabakaları genellikle 4,8.16 ya da 32 sayfadan oluşan birimlere bölünmektedir. Bu birimlere forma denir. Kitap, dergi gibi çok sayfalı basılı materyallerin planlanması forma üzerinden yapılır.

Reklam: Bir ürün ya da hizmetin basın ve yayın araçlarına para karşılığında tanıtılarak kamuoyuna iletilmesine yönelik faaliyetlerin tümü.

Reklam Ajansı: Bir ürün ya da hizmetin tanıtım faaliyetlerini yürütebilecek bilgi ve yeteneğe sahip uzmanların oluşturduğu topluluk.

Ajans: Bünyesinde ajans yöneticisi, müşteri temsilcisi, sanat yönetmeni, pazar araştırmacısı, metin yazarı, medya sorumlusu, trafik sorumlusu, üretim sorumlusu, tasarımcı, illüstratör, fotoğrafçı, dizgi operatörü, endüstri tasarımcısı, personel sorumlusu gibi elemanları barındıran; bir ürün ya da hizmeti tanıtmak, duyurmak, sattırmak için reklam, pazarlama ve tanıtım faaliyetleri yürüten işletme.

Vinyet: Dizgi ve sayfa düzenleme işlerinde zemin ve aralarda, köşelerde kullanılan ve sistematik parçalar halinde imal edilen süsler, figürler, çiçekler vb. Günümüzde vinyetler bilgisayar ortamında clipart dosyalarında hazır olarak bulunmaktadır.

Öğr.Gör. Gülnaz Gültekin"in
Matbaa Terimler Sözlüğü Kitabı"ndan alınmıştır.

15 Mayıs 2010 Cumartesi

RENK BİLGİSİ



• Renk ışığın meydana getirdiği fiziksel bir olaydır.
• Işığın farklılaşması bize farklı algılamalar yarattığından,
-Gelen ışık kaynağının yapısı,
-Işığı geçiren veya yansıtan malzemenin yapısı
-Algılayan olduğu için değişkenlikleri içerebilir.

• Renk nedir sorusuna, renk ışıktır diyebiliriz.
• Işık yoksa renk yoktur.
• Örnek olarak gün ışığı olmayan odada, beyaz bir kağıdı mavi ışık ile aydınlattığımızda mavi güzükür. Kağıdın gözükmesinin nedeni mavi ışıktır, aslında kağıt beyazdır.
Kağıdımızı mavi yapan ışığın içindeki mavi kanalın aydınlatılmasıdır. Işığın içindeki
renk spektumunun mavi bölümüdür. Objeyi hangi renkle göreceğimiz onu aydınlatan
ışık kaynağının rengiyle değişir.
• Eğer çevremizde gördüğümüz objelerin aydınlatılması gün ışığı (güneş ışığı) ile oluyorsa,gün ışığının içindeki spektrumun renk bantlarını asorbe eden, asorbe edemediği yansıttığı renk kodunu görürüz.

IŞIK

Işık nedir?

• Herhangi bir kaynaktan yayılan, içinde farklı renklerin yaklaşık olarak eşit karışımı ile meydana gelen bir enerji biçimidir.
• Homojen değildir.



• Önemli olan nokta ise ışığın içinde barındırdığı renkler olduğundan, bu yayılma veya aydınlatma süresinde, aydınlattığı malzemenin üzerine çarpıp, ışık kaynağı içindeki hangi renklerin o malzeme tarafından emilip hagisinin geri yansıttığıdır.
Geri yansıyan renk objenin rengini oluşturur. Obje ışığın içindeki tüm renkleri emip
yansıtmazsa siyah olarak algılarız. Tersi olursa, yani tüm ışığı geri yansıtırsa beyaz olarak algılarız. Sadece magentayı yansıtırsa magenta olarak algılarız. Kısaca doğada var olan herşey ışığı emip yansıttığı oranda renklidir.



Buna göre temel kabul edilen 3 renk modeli vardır.



Bunlar LAB, RGB, CMYK ve bunlara ait renk bilgilerini içeren HSL.
Bu modellere ek olarak baskı ortamlarında kullanılan, Pantone (spot), Tire (Bipmap ve GrayScale), Dublex (Duaton) biçimlerdir.
• LAB doğada var olan renklerin gözle görülebilen en geniş alanını ölçen uluslararası
standartdır.
• RGB ışıksaldır. Ölçülebilen renklerin baskı ortamına taşınmasında filtre görevi
görerek, renklerin kanallara ayrılması işini üstlenir.



• CMYK maddeseldir. Baskı için standart olan, prosess diye adlandırılan CMYK sisteminin renk gamutu daha kısıtlıdır. RGB’den CMYK’ya dönüştürülünce kayba
uğrarlar.
• RGB parlak ve floresan renkleri görür.
• CMYK ise bu renkleri göremez.
RGB model, İçinde üç temel rengi barındıran RGB, her renk içinde de iki rengi
barındırır. İnternet veya yapacağımız iş sadece ekranda sunum ise RGB modeli
kullanılmalıdır.

• CMYK sistemi üç filtreyi (RGB) kullanarak, içlerindeki zıt renklerin birbirlerini
görmemesi ilkesinden yararlanıp temel renkleri elde eder.
• CMYK’ya, RGB kanallar ile oluşturulan bir görüntüyü ofset makinalarında
basamadığımız için ihtiyacımız vardır. RGB her kanalında iki ayrı rengi barındırır.



• Baskıdaki temel boyalar ikili rengi içermezler.
• RGB modeli ışıktan, CMYK pigmentlerden oluşur.
• Buna göre CMYK’yı tanımlamak gerekirse: CMYK dört renk üzerine kurulu bir modeldir.
Cyan, Magenta, Yellow ve Siyah (Key Color) renklerden oluşur. Baskı ortamında
yarı transparan mürekkepler kullanarak görüntüyü kağıda aktarır.



HSL Renk kontrol ve düzeltme modelidir.
• Hue renk özünü,
• Saturate doyma noktasını yani matlık ve parlaklığını,
• Lightness (Luminance) ise açıklık ve koyuluğunu denetler.
• Bir resim üzerinde detay kaybetmeden renk değişiklikleri yapma olanağı verir.
• Bitmap tek renktir. ton seviyesi yoktur.
• GrayScale siyah tonlardan oluşur. 28 = 256 ton seviyesi barındırır.
• Pantone yine tek bir rengi temsil ettiği için 28 = 256 ton seviyesini barındırır. Özel bir renk kullanıyorsak veya gümüş yada altın yaldız varsa çalışmada pantone kullanmalıyız.
• Duatone Dublex veya Sepya olarak bilinir. İki ya da daha fazla rengi içerebilir. Genelde temel renk olarak siyah ağırlıklı çalışılır.

Kaynak: Bilge Adam yayınlarından alıntıdır.

11 Mayıs 2010 Salı

Kurumsal kimlik nedir?

Kurumsal kimlik nedir?

Kurumsal kimlik, bir kurumun, şirket içinde ve şirket dışında duruşunu ve davranışlarını temsil etme biçimlerinin tümüne verilen addır.
Ticari olarak faaliyet gösteren veya belli bir konuda hizmet veren, kamu kurum ve kuruluşlarının veya kişilerin, kendilerini yazılı, sözlü, görüntülü temsil etme biçimdir.


Kurumsal kimlik firmaların prestijinin yükselmesi
İş kalitesinin artması için gereklidir.


Günümüzde birçok kuruluş, artık toplam kalite anlayışını benimsemiş ve kurumsallığını sunma çabası ve gayreti içine girmiştir.

Kurumsal Kimlik çalışması temel olarak bir firmanın kişiliğinin yaratılmasıdır. Bu çalışma; dürüstlük, yenilikçilik, hız, güven gibi firma özelliklerini görünür kılar.

Kurumsal kimlik çalışmalarında dikkat edilmesi gereken hususları birkaç madde halinde sıralamak gerekirse “isim, logo, renk tercihleri, font ve yazı biçimleri” ilk sıralarda yer alan çalışmalardır.

Kurumsal kimlik çalışmaları son derece ciddiyetle ele alınması gereken, sektörün en önemli çalışmalarındandır.

Çalışmalar içerisinde sunumu yapılacak tüm ürünler özenle hazırlanmalı ve müşteriye görsel bir sunum yapılmalıdır. Çok iyi bir çalışma, iyi bir sunum olmazsa başarıya ulaşmayabilir.

Kurumsal kimliğe ihtiyaç duyan firmalar “markalaşma” sürecinde olan firmalardır.


Kurumsal Kimlik Bileşenleri

Kurumsal kimlik çalışması 2 bölümde incelenmelidir;

1- Kurum içi
2- Kurum dışı

Kurum içinde

* Amblem
* Logo
* Antetli kağıt
* Diplomat Zarf
* Kartvizit
* Dosya
* Bloknot
* Kurum içi yazışmalar
*Muhasebe dökümanları (Sürekli form, Fatura, İrsaliye, Makbuz
* Şirket giyim ve davranış kuralları
* Dijital tasarımlar
* Kurumsal kimlik kullanım kılavuzu

Kurum dışında ise;

* Araç tasarımları
* Bina cephesi
* Gazete, dergi ,kitap ve gibi diğer tanıtım materyalleri
* Kurumsal web projesi
• Broşür
• Katalog
• Insert (insört)
• Föy
• El ilanı
• Poster
• Afiş
• Dön kart
• Pankart
• Poşet tasarımı
• Mönü
• CD etiket
• CD kapağı
• Etiket
• Takvim
• Tebrik Kartları
• Davetiye
• Sertifika
• Onur Belgesi
• Sticker
• İmsakiye


Kurumsal Kimlik Hazırlık Çalışmaları Nasıl Yapılır?


1.KurumsalKimlik hazırlatma ihtiyacını hisseden firma ilgili firmalara başvurur. REKLAM AJANSLARI Türkiye'de bu işin esas yeridir. Bu firma gerekli hazırlıklara başlar.

2.Firmanın genel yapılanma şeması, faaliyet alanları, siyasal görüşleri, kaynakları, üretim esasları ve maddi olanakları ,kç yıldır sektörün içinde olduklarını, başlıca rakiplerini, hedef kitlesini, iyi bilmek zorundayız


3.Reklam Ajansı; Art Director, Sanat Danışmanı, Yazar ve Grafiker/Tasarımcı arkadaşlardan oluşan done'lerle bir tasarım süreci başlatırlar.

Bu süreçte görev alanlar bu iş için eğitim almış profesyonel kişilerdir.

4.SUNUM: Firmadan ön görüşme talebi alınır ve firmaya gidip hazırlanan materyaller gösterilir. Firma'nın istediği DEĞİŞİKLİKLER ve İLAVELER yapılır. Yeniden bir çalışma sürecine girilir. Defalarca firmaya sunum için tekrar tekrar gidilebilir. Firma yetkilileri ile sürekli irtibat halinde çalışmalar yapılır. Ta ki son noktaya gelinip OK alınana kadar. Okeylenen iş için ÜRETİM SÜRECİ başlar


Kurumsal kimliği oluştururken izlenmesi gereken süreçler nelerdir?


Kurumsal kimlik oluşturma sureci de 5’e ayırabiliriz;


1- Tasarım süreci öncesi yapılacakların tespiti ve onaylanması

2- Tasarımların zamanlaması

3- Tasarımların sunumu

4- Sunum sonrası düzeltiler

5- Onaylanan tasarımların baskı – uygulama ve teslimat süreci zamanlaması


Başarılı bir kurumsal kimlik çalışması için, olmazsa olmaz olarak nitelendirilmesi gereken tek şey, kurumla ilgili tüm verilerin eksiksiz ortaya konmasıdır.


Bir kurumsal kimlik çalışmasının renk seçiminde dikkat etmek gereklidir


Renk seçiminde; sektör, hedef kitle ve kurumun psikolojik olarak vermek istediği mesaj gibi hususlara dikkat etmek gerekmektedir.

Başarılı bir kurumsal kimliğin firmaya kazancı tabii ki hemen olmaz. Bu davranış tamamen geleceğe yatırımdır.



Kurumsal Kimlik Boyutları

Kurumsalda bulunması gereken standart çalışmalar ve boyutları; Antetli kağıt (29,7 x 21 cm) (A4)
Kartvizit (5 x 9 cm)
Diplomat Zarf (22,7 x 12,3 cm)

8 Mayıs 2010 Cumartesi

ILLUSTRATOR ‘DA MASKELEME TEKNİKLERİ

Illustratorda maskeleme sayesinde vektörel grafiklerin yazıların ya da dışarıdan çağrılmış resimlerin sadece istenen kısımlarını göstermek mümkündür.

1. Clipping Mask: Bir objenin diğer bir objeyi maskelemesi işlemine clipping mask denir.

Menüden Object » Clipping Mask » Make seçeneği kullanılarak maskeleme işlemi gerçekleşir ya da aynı işlem daha farklı bir şekilde aşağıdaki gibi gerçekleştirilebilir.



• Maskelenecek obje altta maskeleyen obje üstte bulunmalıdır. Üstteki objenin dolgu ya da çizgi renginin herhangi bir önemi yoktur.


• Objeler seçili durumda olmalıdır.



• Seçili olan objelerden herhangi birinin üzerine gelerek sağ click yapılmalı açılan menüden Make Clipping Mask seçeneği seçilmelidir.


• Sonuç aşağıdaki gibi olacaktır. İstenirse maskelenen resmin etrafına stroke uygulanabilir.


• Maskelenen resmi konumlandırmak için tool boxtan direct selection tool kullanılabilir.



2. Opacity Mask: Opacity maskta Transparency Paleti kullanılır. Maskelenen obje maskeleyen objenin renklerini baz alır.

Bunu bir örnek ile açıklayalım:

• Maskelenecek obje çalışma sayfasına getirilmelidir.




• Maskelenecek alan maskeleyen obje ile örtülmelidir. Alttaki objeyi komple maskelemek istiyorsak üstteki obje alttakini komple kaplamalıdır.



• Üstteki objeye degrade uygulanmalıdır. Degradenin renginin maskelemede herhangi bir önemi yoktur.



• İki obje seçiliyken Transparency paletinden pop up menü tıklanarak Make Opacity Mask seçeneği seçilmelidir.




• Sonuç aşağıdaki gibi olacaktır. Degradedeki koyu renkler resimde featherlı bir görünüm oluşturacaktır.

Window Menüsü




New Window: Aktif olan çalışma penceresinden bir tane daha çoğaltır.

Cascade: Açık olan tüm çalışma pencerelerini üst üste sıralar.

Tile: Açık olan tüm çalışma pencerelerini yan yana sıralar.

Workspace: Çalışma alanıyla ilgili işlemler buradan yapılır. Eğer varsayılan çalışma alanına geri dönmek isteniyorsa Window » Workspace » Basic seçilmelidir.


Actions: İşlemleri hafızaya alarak otomatik olarak uygulama kolaylığı sağlar.

Align: Objeleri hizalamak için kullanılan palettir.

Appearance: Görünüm paletidir. Objelere birden fazla özellik atamak bu palet sayesinde mümkündür.

Brushes: Illustratorda fırça kullanımına ilişkin tüm detaylar brushes paletinde bulunur.

Color: Renk paletidir.

Links: Programa çağrılan resimlerle resimlerin bulundukları adresler arasında bağlantı kuran palettir.

Navigator: Çalışma alanında kolayca uzaklaştırma zoom out yakınlaştırma zoom in işlemlerinin yapıldığı palettir.

Pathfinder: Birleştirilmiş compound objeler oluşturan palettir.


Stroke: Çizgi tercihlerinin yapıldığı palettir.


Transparency: Transparanlık ayarları ve opacity mask uygulamalarının yapıldığı palettir.
View Menüsü



Outline: Yapılan çalışmaları çizgisel moda gösterir.

Zoom In: Çalışma sayfasını yakınlaştırır.

Zoom Out: Çalışma sayfasını uzaklaştırır.

Fit in Window: Çalışma alanını ekrana sığdırır.

Actual Size: Çalışma alanını 100 luk haline getirir.

Hide Artboard: Artboardu saklar.

Show Artboard: Artboardu gösterir.

Show Slices: Sliceları gösterir.

Lock Slices: Sliceları kilitler.

Show Rulers: Cetveli açar.

Guides: Rehber çizgilerle ilgili işlemler buradan yapılır.

Hide Guides: Guideları gizler.

Lock Guides: Guideları kilitler.

Clear Guides: Ekrandaki tüm guideları siler.

Smart Guides: Çizim yaparken otomatik olarak ortaya çıkan guideları açar.

Show Grid: Izgaraları açar. Çalışma sayfası kareli defter gibi görünür.

Snap to Grid: Çizilen obje gridlere yapışır.

Snap to Point: Çizilen obje noktaya yapışır.
Effect Menüsü



3D: Ojelere üç boyutlu görünüm verir.

Extrude Bevel: Objeye kabartma ve derinlik vererek 3 boyutlu hale getirir.



Revolve: Bir çizimi tamamlayarak 3 boyutlu bir hale getirir.



Rotate: 3 boyutlu objeleri çevirmek için kulanılır.

Distort Transform:

Free Distort: Objeyi yatırmak deforme etmek için kullanılır.

Pucker Bloat: Pucker objeyi içe doğru çeker Bloat objeyi bombeleştirir.



Roughen : Obje üzerinde sivri ya da kıvrımlı hatlar oluşturur.



Transform: Scale objeyi boyutlandırır. Move konum değiştirir. Rotate döndürür.


Tweak: Objeleri deforme eder.



Twist: Objeleri kendi eksenlerinde döndürerek burgu görünümü sağlar.



Zig Zag: Objelere zig zag etkisi uygular.

Filter Menüsü



Create:

Crop Marks: Objenin etrafına kesme işaretleri koyar.



Object Mosaic: Resimleri kare kare görüntüler. Resimler mutlaka embed edilerek belge içine dahil edilmelidir.



Distort:

Free Distort: Seçili objeyi istenen yöne doğru yatırır.



Pucker Bloat : Pucker objeyi içe doğru çeker Bloat objeyi bombeleştirir.



Roughen : Obje üzerinde sivri ya da kıvrımlı hatlar oluşturur.



Tweak: Objeleri deforme eder.



Twist: Objeleri kendi eksenlerinde döndürerek burgu görünümü sağlar.



Zig Zag: Objelere zig zag etkisi uygular.



Stylize:

Add Arrowheads: Çizginin başlangıç ya da bitiş noktasına ok ucu ekler.



Drop Shadow: Objeye gölge uygular.



Round Corners: Objenin sivri olan kenarlarını yuvarlatır.



Photoshop Filters

Select Menüsü



All:Çalışma alanındaki tüm objeleri seçer.

Deselect: Seçimi iptal eder seçimden çıkar.

Reselect: Seçimi iptal edilen objeyi tekrar seçer seçimi yineler.

Inverse: Seçili objenin dışındaki objeleri seçer.

Next Object Above: Seçili objenin bir üstündeki objeyi seçer.

Next Object Below: Seçili objenin bir altındaki objeyi seçer.
Object Menüsü



Transform:



Transform Again: En son yapılan transform işlemini tekrar uygular.

Move: Horizontal – Objeyi yatay düzlemde girilen değer oranında hareket ettirir.

Vertical - Objeyi dikey düzlemde girilen değer oranında hareket ettirir.

Distance - Objenin angle değerine girilen açıya bağlı kalarak orijinal konumundan ne kadar uzakta olacağını belirler.

Angle Horizontal ve vertical değişkenlerine bağlı kalmadan objenin girilen açı oranında hareket ettirilmesini sağlar.

Rotate: Angle kısmına yazılan açı değerine göre obje döndürülür. Yazılan + değer ise objeyi saat yönünde, - değer ise objeyi saat yönünün tersine çevirir.

Reflect : Objenin yansımasını yatay, dikey ya da herhangi bir açı eksenine göre alır.

Scale : Objeyi girilen değerlere göre büyütür ya da küçültür.

Uniform seçilmişse obje en boy oranı bozulmadan orantılı bir şekilde büyütülüp küçültülür.

Non Uniform seçilmişse obje bağımsız olarak yatay ya da dikey olarak boyutlandırılır.

Shear : Objeyi bir yöne doğru yatırmak için kullanılır.

Shear Angle : Objeyi yatırma açısıdır.

Horizantal objeyi yatay eksene göre yatırır.

Vertical objeyi dikey eksene göre yatırır.

Angle objeyi girilen açı eksenine göre yatırır.

Transform Each : Birden fazla obje seçilmişse ve seçili objelerin her birine ayrı ayrı, transform işlemleri uygulanmak isteniyorsa transform each kullanılır.

Reset Bounding Box: Objeler seçiliyken etraflarında görülen çerçeveye bounding box denir. Reset bounding box çerçeveyi başlangıçtaki haline geri getirir.

Arrange:



Bring to Front:Üst üste sıralanmış objelerden seçili olanı en üste alır.

Bring Forward: Üst üste sıralanmış objelerden seçili olanı bir üste alır.

Send Backward: Üst üste sıralanmış objelerden seçili olanı bir alta alır.

Send to Back: Üst üste sıralanmış objelerden seçili olanı en alta alır.

Send to Current Layer: Objeyi seçili olan layera alır.

Group: Birden fazla objeyi grup yaparak birlikte hareket etmelerini sağlar.

Ungroup: Grubu çözer. Böylece grubu oluşturan objeler ayrı ayrı seçilebilir.


Lock: Objeleri kilitler.

Selection : Seçili objeyi objeleri kilitler.

All Artwork Above : Seçili olan objenin üstünde bulunan tüm objeleri kilitler.

Other Layers : Seçili layerın dışındaki layerları kilitler.

Unlock All: Tüm kilit işlemlerini iptal eder.

Hide: Objeleri gizler.

Selection : Seçili objeyi objeleri gizler.

All Artwork Above : Seçili olan objenin üstünde bulunan tüm objeleri gizler.

Other Layers : Seçili layerın dışındaki layerları gizler.

Show All: Gizlenmiş tüm objeleri görünür yapar.

Expand : Illustratorda bir objeye birden fazla özellik atamak mümkündür. Objeye birden fazla çizgi stili ya da birden fazla dolgu rengi uygulayabilirsiniz. Objeye birden fazla özellik atanmışsa bu özellikleri birbirinden bağımsız olarak kullanabilmek için Expand seçeneği kullanılır. Böylece çizgilerden birini seçip değiştirebilmek mümkün olur.

Expand Appearance : Bir obje üzerinde birden fazla objenin kullanılması durumunda objenin bileşenlerini farklı objelere ayırır.

Flatten Transparency :Illustratorda şeffaflık kullanılarak hazırlanmış çalışmaları farklı bir vektör tabanlı programda açtığınızda görünümde hoş olmayan değişmeler meydana gelir. Flatten transparency seçeneği şeffaf çalışmayı muhafaza ederek görüntüde herhangi bir kayıp olmadan başka bir programda çalışılabilecek duruma getirir.

Rasterize: Vektör tabanlı grafikleri resim belgelerine çevirir.

Create Gradient Mesh: Izgara yapısı içinde renk geçişleri oluşturmak için kullanılır.

Slice: Web tabanlı grafikleri dilimlemek için kullanılır.

Path:



Join: Oluşturulmuş path yani çizgileri birleştirmeye yarar.

Avarage: Çizilen pathlerin seçilen noktalarını belli bir eksene göre hizalar.

Outline Stroke: Çizgileri dolgu haline getirir. Böylece çizgilere patern degrade gibi özellikler atanabilir.

Offset Path: Çizgileri genişletmek ya da daraltmak için kullanılır.

Simplify: Vektörel grafiklerin nokta sayısını azaltır. Böylece grafiklerin dosya boyutu küçültülmüş olur.

Add Anchor Points: Pathe noktalar ekler.

Remove Anchor Points: Pathte bulunan noktaları siler.

Divide Objects Below: Oluşturulmuş pathin altında başka objeler varsa path bu objeleri parçalara ayırır.

Split Into Grid: Bir objeyi kare ya da dikdörtgen şeklinde parçalara ayırır.

Clean Up: Bağımsız boş noktaları dolgu ve çizgi rengi olmayan objeler ve boş bırakılmış text alanlarını silmek için kullanılır.

Blend: Seçili objeler arasında renk ve şekil geçişleri oluşturur.

Envelope Distort:



Make with Warp: Objeleri yazıları deforme ederek şekillerini değiştirmek için kullanılır.

Make with Mesh: Objeler üzerinde yapılacak olan deformasyon miktarını ve şeklini kullanıcı belirler.

Make with Top Object: üst üste bulunan objelerden en üstte bulunan objedeki deformasyon alttakilere uygulanır.

Live Paint: Vektörel bir grafik live paint objesine dönüştürüldükten sonra grafik kolayca renklendirilebilir.

Live Trace:Bitmap tabanlı grafikleri vektörele çevirir.

Text Wrap: Yazının bir vektörel grafiğin ya da resmin etrafını sarmasıdır.

Clipping Mask:Maskeleme uygulamalarında kullanılır.

Compound Path: Birleştirilmiş objeler yapar.


Edit Menüsü

Undo: Yapılan işlemi geri alır.

Redo: Geri alınmış işlemi yeniden uygular.

Cut: Keser.

Copy: Kopyalar.

Paste: Yapıştırır.

Paste in Front: Objenin üstüne yapıştırır.

Paste in Back: Objenin altına yapıştırır.

Clear: Siler.

Find and Replace: Bir metin alanı içindeki kelimeyi bulur ve başka bir kelimeyle değiştirir.

Check Spelling: Yazının gramer kurallarına uygun olup olmadığını denetler.

Define Pattern: Yeni bir patern oluşturur.

Edit Colors: Renkleri düzenler.

… Presets: Programsal ön ayarlar buradan yapılır.

Keyboard Shortcuts: Klavye kısayolları.

Preferences: Programla alakalı tüm ayarların yapıldığı yer.

MENÜ VE SEÇENEKLERİ



File Menüsü

New: Yeni bir doküman açar.

New from Template: Yeni bir şablon açar.

Open: Varolan bir dökümanı ya da resmi açar.

Open Recent Files: En son açılan 10 dosyayı listeler.

Close: Üzerinde çalışılan dökümanı kapatır.

Save:Çalışmayı kaydeder.

Save as: Çalışmayı farklı kaydeder.

Save as Template: Çalışmayı şablon olarak kaydeder.

Save for web and devices: Çalışmayı webde kullanılabilecek şekilde kaydeder.

Place: Dökümanın içine resim alır.

Export: Illustrator dökümanını farklı programlarda kullanılmak üzere farklı formatlarda kaydeder.

Document Setup: Oluşturulmuş bir dökümanın ayarlarını değiştirmeye yarar.

Document Color Mode: Renk modunu değiştirir.

Print: Yazıcıdan çıktı alır.

Exit: Programı kapatır.